Csicseri- és zöldborsós rukkolasaláta kolbászcsipsszel

Első hallásra kissé fura párosítás, de nagyon finom és laktató saláta. A mustáros öntet harmóniába hozza az első hallásra nem harmonizáló hozzávalókat. Érdemes kipróbálni, ha új élményre vágyunk.

Hozzávalók 4 személyre:

1 csomag Eisberg rucola saláta
100 gramm konzerv csicseriborsó
8 dkg vékonyra karikázott kolbász
13 dkg zöldborsó
2 evőkanál dijoni mustár
tálaláshoz joghurt, olívaolaj

A csicseriborsót egy szűrőben mossuk át és csöpögtessük le.
A zöldborsót és a csicseriborsót egy kis olajon megpároljuk, és figyeljünk arra, hogy a zöldborsó ne legyen száraz-ráncos.
Egy száraz serpenyőben, lassan melegítve piros korongokra sütjük a kolbászkarikákat, aztán kivesszük egy konyhai papírtörlőre.  
A serpenyőt vegyük le a tűzről, és a maradék kolbászzsírhoz keverjük hozzá a mustárt, majd 2-3 evőkanál vízzel hígítsuk fel folyékony, krémes állagúra.
A salátát szórjuk egy tálba, adjuk hozzá a kolbászt, a csicseri- és a zöldborsót, majd forgassuk át a kolbászzsíros-mustáros öntettel. Tálaláskor hideg joghurttal és olívaolajjal is meglocsolhatjuk.

Dietetikusunk tanácsai

2016 a hüvelyesek éve. Még az ENSZ is felhívta idén a figyelmet a hüvelyesek fontos szerepére, ráadásul nemcsak előnyös beltartalmi értékeik miatt emelték ki a zöldségeknek ezt a csoportját, hanem a fenntarthatóságban betöltött szerepüket is hangsúlyozták, pl. hogy termesztésük jót tesz a földnek. Arra buzdították az embereket, hogy fogyasszanak változatosan mindenféle bab- és borsófajtából. Ehhez hozzájárulva ajánljuk ezt az érdekes párosítású receptet, melynek hozzávalói között két borsóféle is van.
Míg a magyar konyhákban még nem széleskörűen elterjedt alapanyag a csicseriborsó, addig a Közel-Keleten és Indiában az egyik legfontosabb alapélelmiszer, de jelentős mennyiségben fogyasztják a mediterrán országokban, Mexikóban és Dél-Amerikában is. A csicseriborsók sárgás színű, gömbölyű szemek, melyek formája hasonlít a bagoly fejéhez, ezért a népnyelvben bagolyborsónak is hívják. Íze édeskés, egyesek szerint kissé a dióra vagy a gesztenyére emlékeztet, mások szerint inkább mogyorós zamata van. Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, és az ízlésünk sem az :). Jól felveszi a fűszereket, magába szívja az ízeket, amikkel együtt készül, mindenféle étellel jól társítható. Változatosan felhasználható, édes, sós és fűszeres ételek alapanyaga is lehet. Csicseriborsóból készül a hummusz, a falafel, lisztjéből lepényeket készítenek, de finom levesekben és salátákban is. Beszerezhetjük előfőzve konzervben és szárított formában is. Száraz csicseriborsót sok időbe telik puhává varázsolni, legalább egy napig kell áztatni, majd átmosás után kb. 2-4, de akár még több órán át is főzni kell. Sokak szerint azonban megéri ennyi időt áldozni rá, ugyanis a csicseriborsó zamata így jobban érvényesül. A konzerv formával viszont könnyebb dolgunk van, ugyanis azonnal felhasználható, kevés főzés kell csak neki, garantált puhaságot kapunk. A kulináris élvezeteken túl a csicseriborsónak kedvező élettani hatásai is vannak, magas fehérje- és élelmi rosttartalma van, valamint számos ásványi anyagot és vitamint biztosít. Ajánlom, hogy azok is kóstolják meg a csicseriborsót, akik eddig nem tették, csicserizzünk együtt! :)
Ez a csicseri- és zöldborsós rukkolasaláta igen laktató, a kolbászzsír miatt pedig magasabb energiatartalommal rendelkezik. Az egészséges táplálkozási irányelvek azt javasolják, hogy az ételek készítéséhez többnyire zsírszegény alapanyagokat és a lehető legkevesebb zsiradékot használjuk, azonban alkalomszerűen egy kiegyensúlyozott étrendbe belefér egy ilyen energiadúsabb saláta is, ami ráadásul ezeken a hideg téli estéken jól is esik.
Várandósság: Kismamáknak elsősorban a könnyebben emészthető zsírszegény felvágottak (pl. gépsonka, csirkemell felvágott, pulykajava) ajánlottak. A magas zsírtartalmú húskészítmények, mint pl. a kolbászok már kisebb mennyiségben, ritkábban szerepeljenek az étrendben, ráadásul a füstölés, szárítás miatt ezek a hentesáruk nehezebben is emészthetőek. Egyes ajánlások szerint a kismamák mellőzzék is inkább a füstölt kolbászokat, mert számukra kockázatosnak tekinthetőek élelmiszerbiztonsági tényezők (listeria) miatt. Azonban a receptben hőkezeljük a kolbászt, hő hatására pedig az esetleges baktériumok elpusztulnak. Bevallom, én is fogyasztottam néha a várandós időszakaim alatt kolbászt csipsz formájában. :)
A hüvelyesek közé tartoznak a bab-, a lencse-, a borsófélék, valamint a szója is, melyek sok embernél haspuffadást és felfúvódást okozhatnak vízben nem oldodó élelmi rostjaik révén. Azonban ez egyéni tolerancia függvénye, amennyiben a kismamánál fokozott gyomor- és bélrendszeri érzékenység (puffadás, hasi görcsök, szelesedés) áll fenn, akkor nem javasolt hüvelyeseket fogyasztania, de ha nem okoznak problémát, akkor ajánlott hetente 1-2 alkalommal beiktatnia az étrendbe.
Várandós anyukák számára nem javasolt a mustár fogyasztása, mert fokozza a gyomorsavtermelést. Azonban egyéni érzékenységtől függően, ha a kismamának nem okoz panaszt és kellemetlenséget a dijoni mustár fogyasztása, babavárás előtt is szokott erőset enni, kívánja is a pikánsabb ízeket, akkor mértékkel, csak kis mennyiséget használva belőle, ízesítheti vele az öntetet.

Gluténérzékenység: A száraz hüvelyesek (pl. bab, lencse, sárgaborsó, csicseriborsó) csomagolása során előfordulhat keresztszennyeződés, csak biztosan gluténmentes terméket vásároljunk.
A húskészítmények állománymódosítóként tartalmazhatnak glutént, ezért csak megfelelő körültekintéssel, az összetevők elolvasása után vásároljunk kolbászt.
Gondot okozhatnak a mustárok is, ugyanis sűrítő és állományjavítóként szintén tartalmazhatnak glutént, ezért csak a gluténmentes termékek listáján szereplők közül lehet választani.
A gluténmentes diétában a natúr tejtermékek elvileg fogyaszthatóak, azonban forgalomban van olyan natúr joghurt is, amit ugyanazon a gyártósoron készítenek, mint a müzlis változatot. Ezért vásárláskor mindig olvassuk el az összetevőket, valamint a címkeinformációt, és olyan tejterméket válasszunk, ami jelölten gluténmentes.

Laktózintolerancia: A különféle húskészítmények tartalmazhatnak tejcukrot, a kolbászok, szalámifélék, sonkafélék viszont többnyire nem, de azért fontos figyelni a termékek csomagolásán az összetevők és az allergének jelölésére.
A mustárok összetevői között is előfordulhat rejtetten laktóz, a dijoni mustárban azonban nincsen tejcukor, de azért mindig nézzük meg a címkét.
A tejtermékek a legjobb kalciumforrások, amelyekről a laktózérzékenyeknek sem kell teljesen lemondaniuk. Vannak, akik csak a nagyobb mennyiségű laktózt tartalmazó tej, illetve tejalapú italok és ételek fogyasztására érzékenyek, azonban az alacsony tejcukortartalmú tejtermékeket, mint például a natúr joghurt, jól tolerálják, ők egyéni tűrőképesség szerint fogyaszthatják. Azonban létezik a laktózintoleranciának olyan formája is, amikor valakinél problémát okoznak még a rejtett laktózt tartalmazó feldolgozott élelmiszerek is, ők helyettesítsék a joghurtot laktózmentes változattal.

Jó étvágyat, salátázzunk mindennap!
     Shenker-Horváth Kinga

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random
  • Ahhoz, hogy kiválassz egy jó salátareceptet, és utána a legjobb formában tudd elkészíteni, meg kell ismerned az alapanyagokat, azok előkészítését, jellemzőit.
    >Bővebben
  • Nézd meg, hogyan kell csinálni! Legszuperebb receptjeink elkészítését videóra vettük, hogy még könnyebben eltudjad készíteni otthon is! Nézd meg, készítsed el, táplálkozz egészségesen!
    >Bővebben
  • Érdekel, hogyan telnek az eisberg hétköznapjai? Milyen technika és szakmai tudás húzódik meg az eisberg friss salátái mögött? Akkor tarts velünk és pillants be a kulisszák mögé!

    >Bővebben

Események

>További eseményeink

Hírlevél

Az oldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény biztosítása érdekében.

Rendben