Piac És Profit 06/13

„Hiszünk a kézfogásban”

Az eisberg beszállítói kapcsolataiban a személyesség és a jó értelemben vett egymásra utaltság dominál. Az etikus működés alapja, hogy egyszeri előnyök helyett a hosszú távú közös munkáért dolgozik mindkét fél – vallja Gazsi Zoltán. Nagyon koncentrált beszállítói körre támaszkodunk, olyanokra, akik értik a céljainkat, elfogadják az általunk képviselt
alapértékeket, és gondolnak arra is, hogy mit hagyunk magunk után a gyerekeinknek és unokáinknak – magyarázza Gazsi Zoltán, a konyhakész salátákat előállító eisberg Hungary Kft. ügyvezetője. – Egyfajta egymásra utaltság, kölcsönös függőség van a cég és a beszállítók között. Ha egy kiesik, nem nagyon tudunk helyette hasonlóan nagy volument produkáló másik hazai termelőt találni. Ugyanakkor ekkora megtermelt mennyiséget ők sem tudnának eladni itthon másnak. Közös érdek tehát a korrekt és folyamatos együttműködés.

Min alapul az együttműködés?

– Éves árakkal dolgozunk, cserébe elkötelezettséget várunk a termelőktől. Ez biztonságot jelent, de olykor kihívást is. A természet kiszámíthatatlan. Májusban magas volt a saláta ára, mert elúsztak a palántázások a rossz idő miatt. Mi akkor is a szerződött áron vásároltunk, habár akkor akár dupla áron is eladhatta volna a termelő, hiszen hiányhelyzetben gyorsan előkerülnek a kalandorok. Szerintünk az etikus működés alapja, hogy az egyszeri nagyobb profitnál fontosabb az akár több évtizedes jó üzleti kapcsolat.

De hát mindenki pénzből él…

– A szerződött árak nyilván megfelelő profitot tartalmaznak, nem véletlenül szerződtek le velünk. A másik oldalról pedig a beszállító abban is biztos lehet, hogy ellentétes helyzetben, amikor a piacon „dugó” van, az árak esnek, akkor is megkapja az előre megszabott árat. A krízisek olyan szempontból jót is tesznek, hogy ilyenkor tesztelhető, valójában milyen erős a kapcsolat. Felmerül-e a beszállító fejében, hogy az egyszeri nagyobb bevétel mellett dönt – ezzel vállalva az új út rizikóját –, vagy tartja magát a megállapodáshoz. Ha a nehéz helyzetekből jól jön ki mindkét fél, az csak erősíti a stabil egymásra utaltságot. Mint egy jó házasságban.

A stabil kapcsolat más előnyt is jelent a beszállítóknak?

– Ha úgy alakul a helyzet, részt vállalunk a kockázatukból is. Nekünk fontos, hogy mielőbb hazai alapanyaghoz juthassunk, ezért a korai termést magasabb áron is szerződjük. Ha például valakit azért ért veszteség, mert extra kockázatot vállalt, mi isfigyelembe vesszük igyekezetét, és valamilyen
módon kompenzáljuk. A kockázat megosztása fontos, mert a saláta nehezen kiszámítható növény. Gyakran előfordul, hogy minden erőfeszítés ellenére kisebb vagy éppen a vártnál sokkal nagyobb a termésátlag. Utóbbi esetben a szerződés feletti mennyiséget továbbajánljuk olasz, lengyel, román partnereinknek, hogy ne maradjon a termelő nyakán, amennyiben a többletet nem tudjuk mi átvenni. Az is biztonságot
ad, hogy nem tendereztetünk állandóan. Évente átvizsgáljuk a kondíciókat, de év közben ezzel nem foglalkozunk. A jó minőséghez nyugodt munka kell, nem lehet úgy dolgozni, hogy egyfolytában a Damoklesz kardja lóg az ember feje felett. Természetesen figyeljük a piacot, a gazdasági körülményeket és a kondíciókat évente ehhez igazítjuk. Ha viszont egyszer megegyeztünk, akkor hiába jön valaki másnap még jobb feltételekkel. Nagyon fontos, hogy elkerüljük, ami az autós biztosítások piacán zajlik, hogy nem a régi vevőt értékelik, az új kap jobb ajánlatot. Kiszámíthatóbb olyan partnerrel üzletelni, akinek előnyeit, hátrányait is ismerjük. Hosszú távon nagy előnyt jelent.

Mi a biztosítéka a kölcsönös bizalomnak?

– Mi a kézfogásban hiszünk, ami korrekt partnerek esetében kiválóan működik. Senkit nem fogunk beperelni, ha nem hozza be a megbeszélt árut, csak nem vásárolunk tőle többet. Persze, eladhatja drágábban, akár feketén másnak a termést, de ezzel elveszíti az általunk nyújtott biztonságot. A termelők ezt értik, és azt is látják, hogy ennek a stabilitásnak milyen fontos szerepe van az ő fejlődésükben. Utalásunk napra pontosan megérkezik hozzájuk, erre számíthatnak, és ez nagy érték a mai világban. Nem élünk vissza helyzetünkkel.

A bizalomhoz fontos a személyes kapcsolat megléte?

– Közel kell lenni a beszállítóhoz. Havonta legalább egyszer valamennyiüket meglátogatjuk, de kritikus időszakokban akár hetente többször is. Szoros és személyes a kapcsolat, így rugalmasabban tudunk reagálni egymás igényeire, hiszen közelről látjuk, hogyan dolgozik. Ha a bevételből főleg a cégét fejleszti, új traktort, földet vesz, minőségbiztosítást köt, az jó jelzés nekünk, hiszen a hosszú távú bizalmunkat erősíti. Alapvető érdekünk, hogy fejlődjenek a gazdaságok, hogy egyre jobb minőségű, kiszámítható mennyiségű, biztonságos termékeket tudjanak átadni nekünk. Ha nemcsak a gazdaság, hanem a gazda is fejlődik, szívesebben tárgyalunk mi is a segítségnyújtási lehetőségekről.

Elvi döntés, hogy magyar beszállítóktól vásárolnak?

– Fontos a hazai termelők erősítése, de önmagában az, hogy valami magyar, nem feltétlenül piacképes. Meg kell felelnie a minőségi követelményeinknek, tudnia kell mennyiséget is szállítani, ráadásul határidőre. Ha esik, ha fúj. Gazdasági érdekünk is, hogy minél közelebbről vásároljunk, hisz így frissebb az áru, és nincs szállítási költség. Az etika és a jó üzleti döntés nem válhat el egymástól. A gazdasági racionalitással nehéz szembemenni, egy cég nem lesz fenntartható, ha így tesz. Úgy gondolom, a lehetőségeinkhez mérten akkor tesszük a legtöbbet, ha nem a koalamackók védelmére kelünk, hanem a saját vevőinket, beszállítói körünket és dolgozóinkat felelősen kezeljük. Ezt nevezzük mi etikus működésnek.

Létezhet tényleg pozitív összegű játszma?

– Akkor biztonságos és fenntartható a kapcsolat, ha a vevő nem zsigereli ki a beszállítót. Az áremelkedések ellenére bármikor lejjebb nyomhatjuk az árakat tíz százalékkal, hiszen a beszállítóknak kevés választási lehetőségük van: senki nem vesz itthon ennyi salátát az eisbergen kívül. De tudjuk, a termelő nem fogja korrektnek érezni, és valahol elkezdi megspórolni a kiesést. Hígítja a fertőtlenítőt a kézmosóban, nem cseréli a hajhálót, nem keríti be a területet, vizezi a fapalettákat a nagyobb súly miatt, és sorolhatnám. Végül ennek a mi termékünk látná kárát, és rengeteg időt venne igénybe részünkről is az extra kontroll. Az emberi természet ilyen: az igazságtalan dolog ellen sokféleképpen tud lázadni. A korrekt együttműködés jegyében viszont kiváló minőséget várhatunk el. Azért soha nem reklamálunk, hogy pénzt spóroljunk, hanem hogy a beszállító is érezze, milyen hátrányt okoz nekünk a minőségi probléma. Minden kifogást jelzünk, az viszont egyedi döntés, hogy az adott hiba költségét ráterheljük-e a termelőre. Tekintetbe vesszük azokat a tényezőket, amelyeket nem tud befolyásolni – például az időjárást. Vagyis egy szubjektív elem kerül a rendszerbe. Fontos a személyesség ahhoz, hogy kezelni tudjuk azokat a helyzeteket, amelyek nem pontosan specifikálhatóak.Miért ne lennénk elfogultak valakivel, akiről látjuk, hogy mindent beleadott, hogy jól teljesítsen, és önhibáján kívül nem jött a várt eredmény? Ennek korrekt értékeléséhez viszont közel kell lennünk hozzájuk. A rendszerünk jól működik, legtöbb beszállítónkkal a kezdetektől együttműködünk, huszonegy év alatt összesen három termelővel szakadt meg a kapcsolat.

Van kiemelkedően jó példa is?

– Az egyik partnerünket, Bitó Zoltánt hat éve túl kicsinek találtuk, ezért meg akartunk válni tőle, hogy egyszerűbb, koncentráltabb legyen a rendszerünk. De éreztük, hogy van benne valami, ami miatt ezt a döntést mégsem hoztuk meg. Mára a második legnagyobb beszállítónk. A titka a tanulni vágyás és a folyamatos fejlesztés. Ráébresztettük, hogy ha van saját minőségbiztosítása, ellenőrzése, sokkal többet kereshet. Eljött, megnézte, hogy dolgozunk, milyen a rendszerünk. Hogyan motiváljuk dolgozóinkat, milyen bónuszrendszert, visszakövetést alkalmazunk. Ez alapján kifejlesztett magának egy olyan saját rendszert, hogy minden láda salátáról tudja, melyik sorból származik, melyik alkalmazottja szedte, ki volt a csoportvezető. Így ha reklamáció van, pontosan tudja, ki a felelős. Saját területén folyamatosan saláta-fajtakísérleteket végez, hogy lássa, nála mi működik a legjobban. De nem mondom, hogy ő „A legjobb” beszállítónk, nem támogatjuk az „év dolgozója” jellegű díjakat. Mindenki jó valamiben, és inkább ezt akarjuk megtalálni, és értékelni.

És ha hibázik valaki?

– Mindenkivel előfordul, nem is hibátlanságot várunk el, csakis őszinteséget. Sokkal jobb, ha valaki bevallja, hogy egy hiba miatt az adott héten nem tud szállítani, mint ha a nagybani piacon bevásárol, és azt sajátjaként adja tovább nekünk. Hiszen így az eisbergbe visszakövetés nélküli, bizonytalan eredetű termék kerülne. El kell hinniük, hogy akiben látjuk a jóindulatot, az akaratot, hogy jól akarta csinálni, csak félresikerült valami, abból soha nem lesz nálunk semmi probléma.

 

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random
  • Ahhoz, hogy kiválassz egy jó salátareceptet, és utána a legjobb formában tudd elkészíteni, meg kell ismerned az alapanyagokat, azok előkészítését, jellemzőit.
    >Bővebben
  • Nézd meg, hogyan kell csinálni! Legszuperebb receptjeink elkészítését videóra vettük, hogy még könnyebben eltudjad készíteni otthon is! Nézd meg, készítsed el, táplálkozz egészségesen!
    >Bővebben
  • Érdekel, hogyan telnek az eisberg hétköznapjai? Milyen technika és szakmai tudás húzódik meg az eisberg friss salátái mögött? Akkor tarts velünk és pillants be a kulisszák mögé!

    >Bővebben

Események

>További eseményeink

Hírlevél

Az oldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény biztosítása érdekében.

Rendben